Zamknięcie ksiąg rachunkowych - lista czynności

Opublikowany 2015/01/20

Aby prawidłowo zamknąć księgi rachunkowe danej jednostki należy wykonać wiele czynności, które mają na celu doprowadzenie do tego, aby dane na temat aktywów i pasywów wykazane w ewidencji oraz sporządzanych na jej podstawie sprawozdaniach finansowych, budżetowych i innych były rzetelne, bezbłędne i sprawdzalne.

W celu prawidłowego zamknięcia ksiąg rachunkowych należy:

  • skontrolować kompletność i poprawność zapisów w księgach rachunkowych,
  • przeprowadzić inwentaryzację aktywów i pasywów,
  • dokonać rozliczeń, które zgodnie z przepisami szczególnymi podlegają wykonaniu na koniec roku obrotowego,
  • dokonać księgowań, które zgodnie z przepisami szczególnymi podlegają wykonaniu na koniec roku obrotowego,
  • sporządzić ostateczne zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych, na podstawie których jednostka sporządzi sprawozdanie roczne.

Jeśli chodzi o czynności dotyczące księgowań, które podlegają wykonaniu na koniec roku obrotowego, należy przede wszystkim:

  • dokonać odpisów aktualizujących wartość należności.
  • naliczyć i zaksięgować umorzenie i amortyzację środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w jednostkach budżetowych zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych oraz samorządowych zakładach budżetowych rozliczających podatek dochodowy jednorazowo za okres całego roku obrotowego.
  • ująć w księgach rachunkowych zobowiązania jednostki z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
  • dokonać analizy oraz korekty zaangażowania wydatków (ewidencja pozabilansowa).
  • dokonać naliczenia różnic kursowych, jeśli w jednostce występują aktywa i pasywa wyrażone w walutach obcych.
  • dokonać przeksięgowań rocznych sum przychodów, kosztów, strat i zysków nadzwyczajnych oraz innych wartości na konto służące do ustalania wyniku finansowego jednostki.